Concept ontwerp logo
Designer Daan de Haan over het logo:
“In 2015 ontwierp ik voor Connect Limburg een symbolisch relatiegeschenk in de vorm van een klein 3d wereldbolletje.
Het ontwerp was een verstrengeling van symbolen die de eigenschappen en sterktes
van de provincie Limburg laten zien.
Het voordeel van het gebruik van symbolen is dat je totaal verschillende begrippen en eigenschappen kunt verbinden in 1 ontwerp.
In opdracht van de initiatiefgroep Logo voor Limburg en Connect Limburg kwam de vraag om een logo te bedenken met de kracht en eenvoud van een bumpersticker .
We kennen allemaal de NL, D en NB stickers. Daar wilden we de L van Limburg (dus niet die van Luxemburg ; ) aan toevoegen.
Ik bedacht op basis van het 3d ontwerp een 2d grafische variant.
Alle 3d symbooltje verwerkte ik in de vorm van de letter L.
Omdat ik en de opdrachtgever niet de kennis in pacht hebben om te bepalen welke symbolen in het logo horen hebben we tijdelijk
vraagtekens geplaatst. Deze zullen straks vervangen worden door nieuwe symbolen, bedacht door de Limburgers zelf.
Democratisch wordt de inhoud van het logo bepaald.
Het logo kan bestaan uit de kleuren van de Limburgse vlag (Rood, geel, wit, blauw) en zwart.
Afhankelijk van de drager of het middel wordt een praktische kleur gekozen of een combinatie van kleuren.
Natuurlijk zijn we ons bewust van de trend waarbij logo’s worden opgebouwd uit kleinere symbolen.
Denk aan de logo’s van Unilever, V&D, Counting Crows of Nijmegen. Het sterkt ons juist in de werking van het logo.
Wij denken door de vorm L, de inhoud van de symbolen en de tekenstijl een onderscheidend ontwerp gevonden te hebben.
Het woord Limburg staat voorlopig nog klein onder de L, om misverstanden te voorkomen.
De kracht van een logo zit hem in de mate waarin mensen zich eraan willen verbinden.
En met meer dan 1 miljoen trotse bewoners van onze provincie moet dat goedkomen!”